حکمت رایانه (مایکروسافت ، رپو ، ایفورتک)

حکمت رایانه نماینده محصولات مایکروسافت ، رپو ،ایفورتک در استان اصفهان

حکمت رایانه (مایکروسافت ، رپو ، ایفورتک)

حکمت رایانه نماینده محصولات مایکروسافت ، رپو ،ایفورتک در استان اصفهان

نقد و بررسی Microsoft Desktop 5050

Microsoft Desktop 5050 یکی از سِت‌های موس و کیبورد ارگونومیک از کمپانی مایکروسافت، و یکی از راحت‌ترین دسکتاپ‌هایی است که تا کنون عرضه شده. طراحی خاص کیبورد باعث می‌شود که دست‌ها در حالت بسیار راحت و آسوده‌ای قرار بگیرند. اما امتیازات این محصول صرفا به مقوله‌ی ارگونومی محدود نمی‌شود و ویژ‌گی‌های منحصر بفردی که دارد، از آن دسکتاپی ساخته که یکی از بهترین‌های بازار است.

 
  

طراحی

فارغ از مقوله‌ی ارگونومی، دسکتاپ 5050 دارای ظرایف بخصوصی است که استفاده از آن را راحت می‌سازد. هنگامی که کار با آن را شروع می‌کنید، متوجه خواهید شد که کلیدهای N و B از کلید‌های دیگر بزرگ‌تر هستند، چیزی که ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما همین که به کار با کیبورد عادت کنید، متوجه خواهید شد که همین تفاوت در اندازه‌ی این دو کلید باعث می‌شود تایپ کردن سریع‌تر و با میزان خطای کم‌تری باشد. کلیدهای دیگر نیز نسبت به کیبورد‌های استاندارد اندازه‌ی بزرگ‌تری دارند و به همین علت هنگام کلیک کردن راحت‌تر و بهتر عمل می‌کنند.

یکی دیگر از ابتکارات مایکروسافت در طراحیِ ظاهری کیبورد، استفاده از یک سری علامت‌ها و واژ‌ه‌های چاپ شده در کنار برخی از کلیدهاست. به طور مثال کلمه "Save" جلوی کلید "S" چاپ شده است، که نشان می‌دهد برای ذخیره‌ی اطلاعاتی که در حال کار با آن‌ها هستید، باید از کلید Ctrl و S استفاده کنید. تعداد مطلوبی از این راهنماها روی کیبورد چاپ شده‌اند که برای پیدا کردن ترکیب‌ها و دستورات کیبورد به شما کمک می‌کنند.

بالای این کیبورد وایرلس تعداد زیادی کلیدهای میان‌بُر (Shortcut) و دستورات مدیا (رسانه) تعبیه شده است. مثلا توسط یکی از این کلیدها می‌توانید ایمیل خود را باز کنید، یا فایل‌های صوتی و تصویری را اجرا کنید. هم‌چنین توسط کلیدهای مدیا می‌توانید صدای پخش موسیقی یا فیلم را کم و زیاد کرده یا اجرای آن را متوقف کنید.

 

طراحی کیبورد واقعا به گونه‌ای است که انسان را سر ذوق می‌آورد و کار با آن راحت است. تکیه‌گاه منحنیِ آن باعث می‌شود تا دستان شما به طور طبیعی در حالت راحت‌تری قرار بگیرند. منحنی خفیفی که در سطح کلی کیبورد و محل قرار گرفتنِ تمام کلیدها به کار رفته است از خستگی دست‌ها هنگام تایپ کردن می‌کاهد. فاصله‌ی تحریک پذیری (مسافتی که لازم است کلید طی کند تا بُرد را تحریک کرده و دستور را اجرا کند) در کیبورد Microsoft 5050 کمی بیش‌تر از کیبوردهای معمول در بازار بوده و حدود 2.8 میلی متر است. این عدد ممکن است در عمل کمی تایپ کردن را کُند کند، اما این به شما و این‌که چقدر به کار با کیبورد عادت کرده‌اید نیز بستگی دارد. در نهایت باید که کیبورد این دسکتاپ از لحاظ طراحی و راحتی نمره‌ی نزدیک به کامل می‌گیرد.

استفاده از تکیه‌گاه دست و همین‌طور کلیدهای مدیا باعث شده تا اندازه کیبورد بزرگ‌تر از حالت معمول به نظر برسد. شاید یکی از بزرگترین کیبوردهایی باشد که تا بحال دیده‌اید. هرچند باید گفت که کیبورد برای قرار گرفتن روی میز کار یا میز کامپیوتر منزل آن هم به طور ثابت طراحی شده است و قرار نیست آن را درون یک کیف گذاشته و با خود جایی ببرید. برای استفاده از کیبورد تنها دو باتری نیم قلم کافی است و با هربار شارژ نیز تا 15 ماه کار می‌کند.

 

دقت و کارایی موس

ما موس را برای برای آزمایش روی سطوح مختلفی از جمله چوب، لمینت، پارچه، فرش، مرمر و شیشه قرار دادیم، تا ببینیم که آیا تغییر جنس سطح مورد استفاده روی عملکرد سنسور موس تاثیر می‌گذارد یا نه. شیشه، تنها جنسی بود که موس روی آن به خوبی عمل نکرد. اما این مسئله برای موسی که از سنسور لیزری استفاده می‌کند کاملا طبیعی است. اگر موس Microsoft Desktop 5050 را روی شیشه قرار دهید، نشان‌گر موس روی صفحه نمایش دچار پرش خواهد شد و نمی‌تواند روان و دقیق عمل کند. اما کیفیت عملکرد آن روی هر نوع سطح دیگری از چوب و سنگ صیقلی تا پارچه کاملا ایده آل است و نمی‌توان از آن اِشکالی گرفت.

علت این میزان دقت در عملکرد سنسور نیز در استفاده از "بلوترک" (BlueTrack) نهفته است، تکنولوژی ویژه‌ای که سنسور را با سطوح مختلف سازگار می‌کند.

 

طراحی موس

بعد از ساعت‌ها استفاده از موس، باید اذعان کرد که واقعا عالی است! طراحی موس به گونه‌ای است که با هر دو دست قابل استفاده باشد، چرا که فُرمی کاملا قرینه دارد. مایکروسافت برای ساخت Desktop 5050 افراد چپ دست را فراموش نکرده است. غلطک اسکرول نیز چهار طرفه است، امکانی که البته در هر موسی یافت نمی‌شود. به لطف این قابلیت می‌توانید صفحات وب را در محور افقی نیز اسکرول کنید. سطح بزرگ و عریضِ موس زیر دست واقعا خوشایند است، چرا که کف دست شما را کاملا می‌پوشاند و باعث می‌شود که دست شما خود به خود در حالت راحتی قرار بگیرد. هم‌چنین دکمه‌های اضافی موس هم در سمت چپ و هم در سمت راست قرار گرفته‌اند، در نتیجه اگر چپ دست هم باشید با انگشت شصت به راحتی به دکمه‌های اضافی دسترسی خواهید داشت.

موس با دو باتری قلمی کار می‌کند، و طبق ادعای مایکروسافت با هربار شارژ باتری می‌توان تا 8 ماه از آن استفاده کرد.  عددی که البته چندان هم بالا نیست.

 

نتیجه گیری

Microsoft Desktop 5050 یکی از راحت‌ترین موس و کیبوردهایی است که تا بحال مورد آزمایش و بررسی قرار داده‌ایم. طراحی این دسکتاپ واقعا عالی کار شده است. هم موس و هم کیبورد از امکانات خوب و دکمه‌های اضافی مفیدی بهره می‌برند. اگر دنبال یک سِت موس و کیبورد وایرلسِ مرغوب با ارگونومی بالا هستید، Microsoft Desktop 5050 یک گزینه‌ی عالی است.

نکات مثبت

امکانات کیبورد

کلیدهای مدیا

سنسور دقیق موس

ارگونومی طراحی زیبا

نکات منفی

مشکل موس در کار روی سطوح شیشه‌ای

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.