حکمت رایانه (مایکروسافت ، رپو ، ایفورتک)

حکمت رایانه نماینده محصولات مایکروسافت ، رپو ،ایفورتک در استان اصفهان

حکمت رایانه (مایکروسافت ، رپو ، ایفورتک)

حکمت رایانه نماینده محصولات مایکروسافت ، رپو ،ایفورتک در استان اصفهان

نقد و بررسی کیبورد و موس وایرلس ارگونومیک مایکروسافت Microsoft sculpt ergonomic desktop

در علم ارگونومی اصطلاحی وجود دارد تحت عنوان "سندرُم مجرای مُچ دست" (Carpal Tunnel Syndrome) که شایع‌ترین نوع در اختلال محیطیِ عصب بدن می‌باشد. تا همین گذشته‌ی نه چندان دور تنها وزرای جنگ و تند نویس‌ها به چنین مشکلی مبتلا می‌شدند. اما امروزه دیگر هس کسی که یک موس و کیبورد در خانه و محل کار خود داشته باشد می‌تواند دچار چنین مسئله‌ای شود.

  

کمپانی مایکروسافت برای مدت‌ها بر روی مقابله با فشارهای ناشی از کار زیاد با موس و کیبوردها کار کرد، و پس از دو سال مدل Sculpt Ergonomic Desktop را روانه بازار نمود. یک سِت موس و کیبورد که به شکل خاصی طراحی شده و به هر نقطه از دستان شما میزان فشار متفاوتی وارد می‌کند. هرچند این محصول کمی گران قیمت به نظر می‌رسد، اما اگر آن را امتحان کنید، حتما از راحتی فوق العاده بالای آن لذت خواهید برد، چرا که هدف اصلی از طراحی Sculpt Ergonomic Desktop این بوده که فشار و درد ناشی از کار با موس و کیبورد را به پایین‌ترین حد ممکن برساند.

 

 

 

طراحی و امکانات

کیبورد در بیرون صاف و تخت است و هرچه به مرکز نزدیک‌تر می‌شود، نوعی انحنای به خصوص پیدا می‌کند، به طوری که وسط کیبورد در محدوده اعداد 6 و 7 در بالای آن کاملا برآمده و به دو نیم شده است. این انحنای ویژ‌ه باعث می‌شود که مچ دست شما در حالت بسیار راحت و آسوده‌ای قرار بگیرد. کلیدهای ماشین حساب (کلیدهای Num-Pad که معمولا در سمت راست کیبوردهای استاندارد قرار دارد) در Sculpt Ergonomic Desktop به صورت یک صفحه جداگانه طراحی شده است. این ایده باعث می‌شود تا ساختمانِ کلی کیبورد از لحاظ ابعاد بهینه‌تر باشد، همچنین صفحه کلید مربوط به اعداد را نیاز نداشته باشید، به راحتی در کشوی میز شما جای می‌گیرد.

زمانی که دستان خود را روی کیبورد قرار می‌دهید، مچ دست دقیقا روی تکیه‌گاه نرم و راحت کیبورد جای می‌گیرد، تکیه‌گاهی که سراسر از لایه‌ی نرمی پوشیده شده و تقریبا به اندازه‌ی کیبورد عرض دارد. این تکیه‌گاه ویژه برای مبارزه با عاداتِ بد هنگام استفاده از کیبورد طراحی شده است. کسانی که از سندرم مجرای مچ دست رنج می‌برند، حتما با آتل‌هایی که روی مچ دست قرار می‌گیرد و از تکان های اضافی جلو گیری می‌کنند، آشنا هستند (طراحی خاص کیبورد نیز به نوعی همین کار را می‌کند).

برای خرید کالای فوق کلیک کنید

 

علاوه بر تکیه‌گاه مچ دست، یک پایه‌ با قابلیت جدا شدن از کیبورد نیز وجود دارد که با قرار دادن آن در زیر کیبورد، ارتفاع قرار گیری مچ دستان شما حتی از این هم بیشتر خواهد شد. برخی ممکن است بدون استفاده از آن نیز با کیبورد کاملا راحت باشند، در نتیجه پیشنهاد می‌شود که خودتان آن را امتحان کنید و ببینید راحت‌ترین حالت ممکن برای شما کدام است.

درب محفظه‌ی باتری که زیر کیبورد قرار دارد به صورت آهن ربایی طراحی شده است و به راحتی می‌توان آن را باز کرده و باتری ها رو تعویض نمود. ضمنا مایکروسافت کیبورد را با باتری‌های مرغوب Duracell عرضه می‌کند که از باتری‌های معمولی خیلی بهتر هستند. موس و کیبورد هر کدام دو باتری قلمی نیاز دارند، شارژ صفحه کلید اعداد هم به صورت یک باتری داخلیِ لیتیومی است.

هر کیبورد جدیدی که تهیه می‌کنید، قطعا مدتی زمان می‌برد تا به تایپ کردن با آن عادت کنید. این نکته خصوصا در مورد کیبورد Sculpt Ergonomic Desktop کاملا صادق است. چرا که طراحی آن نسبت به کیبوردهای معمولی کاملا متفاوت کار شده. مثلا کلید حرف B در کیبوردهای استاندارد همیشه زیر کلیدهای H و G قرار می‌گیرد، زمانی که در حال تایپ با کیبورد باشید، به صورت ناخودآگاه انگشت شما سراغ نقطه‌ی مشخصی می‌رود. اما شکافی که در وسط کیبورد Sculpt Ergonomic قرار دارد باعث شده است که مکان قرار گیری کلیدهای میانی کیبورد نسبت به مدل‌های استاندارد متفاوت باشد. همین نکته باعث می‌شود که برای عادت کردن به جای کلیدها در کیبورد به زمان احتیاج داشته باشید.

 


   کلید B در حالت استاندارد دقیقا در مکانی قرار می‌گیرد که هم با انگشت دست چپ و هم راست قابل کلیک شدن باشد. اما کیبورد Sculpt Ergonomic Desktop شما را وادار می‌کند که از عادات و استانداردهای قدیمی خود فاصله بگیرید. اما کم کم به آن عادت خواهید کرد، و زمانی که واقعا به آن عادت کنید، دیگر آن را رها نمی‌کنید.

از دیگر نکات مثبت در مورد کیبورد این است که از کلیدهایی بسیار نرم و دقیق با فاصله تحریک پذیری پایین بهره می‌برد. در نتیجه تایپ بسیار سریع و دقیق است و کلیدها نیز تقریبا بی‌صدا هستند. این که کلید Spacebar نیز به دو بخش تقسیم شده است ایده‌ی بسیار خوبی ست، چرا که با انگشت شصت هر دو دست به صورت جداگانه می‌توان از آن استفاده کرد.

Sculpt Ergonimic Desktop برای ویندوز 8 سازگار شده است، در نتیجه به جای کلید همیشگیِ Start که منوی استارت در ویندوز را فعال می‌کند، با کلید مخصوص روی موس می‌توانید به منوی مخصوص ویندوز 8 بروید. تایپیست‌های کهنه کار قطعه متوجه این نکته خواهند شد که در کیبورد Sculpt Ergonomic از کلیدهای کلاسیک Function (یعنی F1 تا F12) استفاده نشده است. به جای این کار، مایکروسافت از یک سوئیچ در بالای کیبورد در گوشه راست استفاده کرده که توسط آن می‌توان از کلیدهای اعداد در بالای کیبورد به عنوان دستورات Fn استفاده کرد. این ایده برای کسانی که اهل گیم هستند هم واقعا مناسب است، چرا که استفاده از کلیدهای Fn هنگام بازی واقعا گاهی حیاتی می‌شود.

 

    در نهایت باید گفت که کیبوردِ این دسکتاپ کارایی بالا و ارگونومیِ بسیار خوبی دارد، اما تا آن جایی که به امکانات و تجهیزات یک کیبورد مربوط می‌شود، مایکروسافت چیز بخصوصی به کیبورد اضافه نکرده است. به عنوان مثال بهتر می‌شد اگر باتری‌ها از نوع داخلی می‌بودند، یا یک سوئیچ روی کیبورد برای خاموش کردن موقت آن وجود داشت، چیزی که به صرفه جویی در مصرف باتری کمک می‌کند. همچنین هیچ گونه LED نیز برای اعلام روشن بودن کیبورد وجود ندارد. اما این نکات در بررسی کلی کیبورد چندان جدی و آزار دهنده محسوب نمی‌شوند.

در مورد موسِ این دسکتاپ باید گفت که واقعا طراحی متفاوت و منحصر بفردی دارد. وقتی آن را در دست می‌گیرید چیزی شبیه به یک توپ بیسبال به نظر می‌رسد. یک فرورفتگیِ عمیق در قسمت چپ موس قرار دارد که انگشت شصت دست راست به راحتی درون آن جای می‌گیرد. این راحتیِ کار را موس را فوق العاده بالا می‌برد، اما وجودش به این معناست که موس به هیچ وجه برای افراد چپ دست مناسب نیست. مانند کیبورد، موسِ Sculpt Ergonomic Desktop نیز به گونه‌ای طراحی شده که هنگام کار با آن مچ دست شما هیچ تماسی با سطح میز ندارد، در نتیجه کار با آن بسیار راحت است و باعث درد و فشار روی دست نمی‌شود.
   
علاوه بر کلیک‌های استاندارد چپ و راست، موس شامل یک غلطک اسکرول نیز می‌شود، همچنین یک دکمه آبی رنگ مخصوص باز کردن منوی استارت در ویندوز. برخلاف کیبورد، در موسِ این دسکتاپ از پلاستیک بسیار براق استفاده شده است که ظاهر جذابی دارد. البته جدای از زیبایی، این جنس پلاستیک باعث می‌شود اثر انگشت به راحتی روی موس باقی بماند. اگر درب زیر موس را بردارید، قسمتی برای قرار دادن باتری‌ها خواهید یافت و قسمتی نیز برای قرار دادن دانگل گیرنده، در نتیجه هنگامی که می‌خواهید موس را با خود جایی ببرید، دانگل در جایی مطمئنی خواهد بود و هرگز گم نخواهد شد.

مانند کیبورد، برای موس نیز از چراغی که روشنِ بودنِ آن را نشان دهد استفاده نشده است،. اما در مورد موس، لااقل این امکان وجود دارد که با برداشتنِ آن و چک کردن نور لیزر سنسور، از روشن بودنش اطلاع پیدا کرد.    

    نتیجه گیری

طراحی ارگونومیک، مهم‌ترین بُعد Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop است. راحتی و آرامش فوق العاده هنگام کار با موس و کیبورد، طراحی زیبا، جنس بدنه مرغوب و مقاوم و استفاده از تکنولوژی وایرلس از ویژگی‌های این محصول است. هدف از طراحی این دسکتاپ استفاده‌ برای کسانی بوده که تقریبا تمام طول روز را با موس و کیبورد کار می‌کنند و فشار زیادی به مچ دست آن‌ها وارد می‌شود. مایکروسافت با Sculpt Ergonomic Desktop موس و کیبوردی طراحی کرده که مچ دست و انگشتان شما را وادار می‌کند تا در وضعیت راحت‌تری قرار بگیرند. ممکن است کمی زمان ببرد تا به این دسکتاپ عادت کنید، اما بعد از آن دیگر رهایش نخواهید کرد.

 

نکات مثبت

طراحی پیشرفته‌ی ارگونومیک

فوق العاده راحت

پلاستیک مقاوم و مرغوب

طراحی زیبا

اتصال به صورت وایرلس - بی سیم

موس دقیق و روان

 

نکات منفی

عادت کردن به تایپ با کیبورد کمی زمان می‌برد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.